Een visbootje hebben…..
Ik vis al meer dan 20
jaar op zee, grotendeels vanaf de boot. Wedstrijden, buitenlandse vistrips, als
opstapper meegaan met kotters en offshoreboten. Alles deed ik al, maar toch
voelde ik me een beetje beperkt en begon van een eigen bootje te dromen. Zo’n 8
jaar geleden was het dan eindelijk zo ver, ik ging mijn eigen bootje kopen.
Eerst het thuisfront overtuigd en een budget afgesproken. Na heel wat
rondgekeken en onder andere op het Delta forum gehoord te hebben, koos ik voor
een ca 20 jarig oud ranaatje dat ik voor 3250 euro op de kop kon tikken bij
Poelgeest. In deze prijs was dan ook nog een nieuwe gps, Furuno GP-32, een
Eagle dieptemeter, anker, touw, fenders en een nieuwe trailer inbegrepen. De
motor die erop stond was een oude Yamaha 40 pk tweetakt met twee benzinetanks,
het geen achteraf een heel goede motor bleek te zijn. Ik was de koning te rijk.
En zoals iedereen dat waarschijnlijk doet bij de aankoop van een boot,
probeerde ook ik mijn bootje in te richten naar mijn eigen zin. Zo praktisch
mogelijk en alles in functie van het vissen. De laadruimte was wel wat beperkt
vond ik.
Hiervoor heb ik vooronder een
bak vast gesjort. Verder plaatste ik een radarreflector, hengelsteunen,
hengelhouders, deltabak, verlichting in de kajuit, …

Na een jaartje kwam
de eerste grote verandering, nl de kleur. De
originele kleur, geel, bordeaux viel best wel mee, maar dit in combinatie met
blauwe antifouling was wat raar. Alles dus in de witte lak gezet en de blauwe
antifouling behouden. Van deze gelegenheid gebruikt gemaakt om de kielstrip te
vervangen, die begon te lekken. Dit blijkt trouwens een veel voorkomend euvel
van rana, hetgeen trouwens makkelijk op de lossen is. Ik haalde de strip eraf
en liet er één maken op maat in inox en met voorgeboorde gaten. Bij de
specialist een 2-komponenten hars (Solupox Multi) gekocht en heel de binnenkant
van de kiel opgegoten met de hars. Hierdoor kwam er in de kiel een
driehoekvormig, hard deel over heel de lengte van de boot. Tijdens het uitharden
in de voorgeboorde gaten dan de strip
vastgezet zodat alles
een geheel kon worden.
Kort hierna ben ik veranderd van gps toestel, de Furuno ging
weg en daarvoor in de plaats kwam een Standard Horizon CP180 kaartplotter. Een
uiterst handige kleurenplotter waar ik al jaren plezier van heb. Gedaan nu met
de kaarten op papier, die kunnen nu droog in het opbergluik blijven.
Dan na een jaartje of drie ervoor gekozen om een andere
motor te kopen. Een demomodel Tohatsu 50 pk TLDI gekocht en hiervoor de spiegel
verstevigd met een aluminiumplaat. De topsnelheid ging van 38 km/u naar ca 50
pk/u met deze aankoop. Ook ging het verbruik fel naar beneden. Ik natuurlijk
alweer heel tevreden en stortte me terug in heel wat visavonturen. Tijdens deze
periode heb ik aan de bakboordzijde een eerste keer een vast opbergluik
gemaakt. Eerst een geraamte gemaakt in panlatten en daar 3mm multiplex tegenaan
getimmerd. Dit werd gepolyesterd en drie keer gelakt. Meteen gaf dit de boot
een stuk stevigheid meer. In de bak twee luikjes ingewerkt en ik kon weer
verder.
Na enkele jaren leuk
varen en vissen ontdekte ik de zeebaarsvisserij en vond ik de kajuit in de weg
staan bij het werpend vissen met kunstaas. Eerst ging ik op zoek naar een
andere boot, centerconsole bij voorkeur. Maar, de meesten zullen het
waarschijnlijk wel herkennen; voor je oude boot krijg je niks meer, en wil je
zelf een andere tweedehandse boot kopen dan zijn de prijzen weer heel hoog
hoger. Na een beetje gewikt en gewogen te hebben(en vooral gerekend), besliste
ik om mijn rana’tje nog maar eens een facelift te geven. Deze keer was het een
beetje drastischer. De kajuit ging eraf en de bodem werd volledig vernieuwd. De
console werd verstevigd met extra opbergruimte, de zitbank werd gepolyesterd en
de boorden werden ook verhoogd. Hiervoor ging ik op dezelfde manier te werk als
bij de vorige bak die ik maakte. Eerst uitgetimmerd en dan gepolyesterd. De
bodem heb ik helemaal uitgebroken. Hierin dwarsspanten gemaakt en daarop ook
een multiplexplaat. Hierin boorde ik gaten om de dubbele bodem op te spuiten
met PU schuim. Daarna overal weer twee lagen polyester op, en de bodem kreeg
een extra derde laag. Alles weer in de witte lak en op de bodem antislipverf
met extra zand in verwerkt. Tegelijkertijd heb ik de elektriciteitsleidingen
vervangen en een nieuwe schakelkast geplaatst.
Als laatste werd er een
buiskap besteld bij Zeilmakerij MAK, het geen een heel mooi eindresultaat gaf.
Momenteel heb ik al enkele trips gedaan en ik moet zeggen dat het resultaat
boven alle verwachtingen uitkomt. De boot is enorm solide geworden, bij mooi
weer het kapje open en bij regen of kou lekker beschut achter het kapje. Het
voorop gestelde doel, het werpend vissen, kan ik nu ongestoord doen.
Al deze verbouwingen
samen met de goede eigenschappen de romp van het model rana heb ik nu
weer een bootje volledig naar mijn zin. Hoe lang dat echter weer gaat duren, ….
?
Nico Opdebeeck
Delta 946
Geen opmerkingen:
Een reactie posten